måndag 12 september 2011

Fas 2

Som jag nämnde lite kort i tidigare inlägg har jag nu gått in i fas 2 av min candida-kur. Det innebär dels att jag håller på att gå mot slutet av min detox, bara några piller kvar nu. Det innebär också att jag igen får äta vissa saker, jippie! Förutom det ska jag nu börja äta mer svampdödande för att verkligen bli av med candidan samtidigt som jag stärker kroppen ytterligare.

Så vad får jag åter igen äta nu? (Efter ca 3 veckor i steg 1)

  • Frukt och bär med lågt sockerinnehåll (äpplen, päron, grapfrukt och de flesta bär) men fortfarande i små doser, 2-3 gånger i veckan.
  • Bönor i den mån det känns ok för din mage, ta det lite lugnt om du inte är van vid att äta mycket bönor eller om du märker att du reagerar på det
  • Vissa grönsaker och rotfrukter med högt kolhydratinnehåll: potatis, sötpotatis, majs, morötter, betor (som rödbetor, gulbetor etc.) och palsternacka. Med andra ord en hel del rotfrukter samt majs.
  • Naturell yoghurt (utan socker förstås) kan ätas i mindre mängder
  • Små mängder av viss ost, gjord av får- och getmjölk (ex. fetaost och getost) samt lättare ost som mozzarella och schweizisk ost (inte lagrad mer än max 6 månader). Undvik ostar som är vällagrade och har hög fetthalt samt mögelostar. Försök hitta en ost som är så naturlig som möjligt (väldigt lite tillsatser).
Du bör även börja äta mycket av naturligt svampdödande mat eller ta tillskott som fungerar mot detta.
Bra mat är aloe vera, valnötter, kokosolja, nejlika, vitlök, grapefruktfrön, olivolja, oreganoolja, yoghurt med levande bakteriekultur (probiotika), äppelcidervinäger. Finns säkert många fler, sök dig fram till vad som passar dig.

Lycka till!

En kort utvärdering av fas 1: var riktigt jobbigt först innan jag och kroppen vande mig men sedan fick jag mer energi, mer fokus och mer ork till att ta tag i saker och ting. Har börjat träna regelbundet och gå morgonpromenader vilket har gjort tillsammans med maten att jag gått ner runt 1 kilo i veckan, en bieffekt jag inte hade räknat med men som jag inte klagar på. Andra säger även att jag ser friskare ut, att min hud fått ett nytt lyster och att jag faktiskt blivit gladare. Ler mer mot främligare på stan nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar